Sådan bruger du Instagram story - og får flere seere

instagram May 28, 2019

Instagram story havde sin første lancering i 2016 og er kun blevet ved med at vokse. På nuværende tidspunkt er der omkring 400 mio. mennesker rundt omkring i verden, som benytter Instagram stories hver eneste dag.

Hvad er en Instagram story?

I en Instagram story kan du dele indhold, som nødvendigvis ikke er lige så gennemtænkt og poleret som det du viser frem i dit feed. Du kan selv fastgøre dine stories, men ellers vil deres synlighed forsvinde efter 24 timer.

For at lave en story, skal du trykke på det lille blå kryds i venstre hjørne, hvor der står “din historie”. Her kan du vælge at optage en video, tage et billede eller dele noget fra din kamerarulle. Derudover har du også mulighed for at starte en livevideo, og hvis du gør det, vil dine følgere få direkte besked.

Hvis du har stories, som du ikke ønsker at alle skal se, vil du også kunne fjerne synligheden eller lave grupper til nære venner - eller måske bestemte følgere.

Selv finder du Instagram stories i toppen af din Instagram-app, hvor du kan se runde billeder fra dine venner, og de brands, som du følger på Instagram. Klik på et af disse billeder, og så vil historien komme frem. Når du har set første video/billede, vil du automatisk gå videre til den næste. Når du har set alle igennem, bliver du stillet videre til den næste kontos stories.

I følge Instagram, så ser vi stories for at få mere autentisk og u-filtret indhold, som viser mere personlighed og “ægthed”. Men hvordan får du så mest ud af dine stories? Se med herunder.

Del dit bedste indhold først

Det er i din første video, at du fanger dine følgeres opmærksomhed, og det skal gerne være godt, for at de vil se videre. Undersøgelser viser, at det i gennemsnit er i den første og sidste story, at følgerne forsvinder.

Læs også: Sådan får du flere følgere på Instagram: 17 råd der virker

Hvad kan man dele?

Hvis du lige har lanceret et nyt produkt, kan du vise det frem i din story og samtidig nævne overfor dine følgere, at de kan stille dig spørgsmål omkring produktet. Derefter kan du dele deres spørgsmål sammen med dit svar, og på den måde få mere aktivitet i din story, men også give mere viden omkring dine produkter ud til flere af dine følgere på én gang.

Du kan svare dine følgere med en tekst, men videoer er også et rigtig godt bud. Dette kan gøres kreativt på mange måder, men også helt simpelt.

Hvis du sidder med over 10.000 tusind følgere eller har en business-profil, vil du også kunne sende dine seere videre via et link, igennem en swipe up funktion.

Du kan vise “behind the scenes”, som nødvendigvis ikke er ligeså pænt eller opstillet, som det ellers ville være i dit feed.

Det kan også være en hyggelig måde at skabe kontakt til dine følgere på. En af de store fordele ved Instagrams stories er blandt andet, at du kan tagge andre brugere ved at benytte et @ og derefter skrive deres navn. Så får de direkte besked i deres indbakke og samtidig en genvisning af din story. Vær dog opmærksom på, at du kun kan tagge op til 10 andre brugere i én story.

Et forslag kan være at tagge andre gennem lege, find evt. vores skabeloner til stories herunder:

 

Her får du fire skabeloner, som du frit kan benytte til dine stories - download dem her.

Benyt funktionerne

Det er nemt for dine følgere at give dig hurtig feedback igennem dine klistermærker i story, da det ofte kun kræver et enkelt tryk eller et meget kort svar. Når det er nemt, er der ofte flere der gerne vil integrere.

Brug evt. “ja og nej” klistermærkerne eller sæt smileys ind i stedet for. Sidstnævnte kan være med til at give dig flere muligheder til at være kreativ i dine stories.

Det kan være en god idé at tilføje din lokation, som gør dig synlig i den placering du har tagget, når andre søger på det. På denne måde vil du nå ud til flere lokale, eller andre der befinder sig i samme område, og der vil være en større chance for at du når ud til brugere der ikke allerede følger dig. Forslag til lokationer kan være på caféer, hvis du er til en ny begivenhed eller noget helt tredje, men tænk dig om, inden du fortæller alle hvor du befinder dig.

Prøv dig frem i funktionerne og opdag hvilken forskel de kan være med til at gøre for dig, og benyt dem, som du selv finder sjovest, nemmest eller bedst for dig og din profil.

Hvor ofte skal man dele?

Det er svært at anbefale hvor ofte du skal dele en story, da det er forskelligt fra profil til profil, og derfor er der også mange meninger om selvsamme emne. Prøv dig frem, men hav i baghovedet, at hver gang du har lagt en ny story ud, så vil den altid være den første i rækken, indtil en ny poster en story. Sørg derfor for at lav regelmæssige videoer, så du hele tiden er synlig.

Hvis jeg skal give dig et tal på, hvad der kan være optimalt for dig at dele, vil jeg anbefale dig at dele mindst 4 stories - og max 7 stories. Altså så du har 4-7 aktive stories af gangen. Undersøgelser viser nemlig, at efter den 7 story falder omkring 70% fra.

Hvis du ønsker at se hvor mange der kigger med i dine stories og hvem der ser med - så kan du nemt skubbe opad på skærmen, hvor der derefter kommer en oversigt med alle navnene. Her kan du også se hvem der svarer hvad, hvis du benytter klistermærker/stiller spørgsmål i dine stories.

Instagram story er en god måde at integrere med sine følgere på, og samtidig få nye. Hold dig ikke tilbage og skriv gerne til andre, også selvom du ikke kender vedkommende.

Har du flere tips til hvordan man kan benytte sin Instagram story?

Bliv en del af La Chika Community!

Modtag vores nyhedsbrev, og få adgang til vores fællesskab og netværksside, hvor du kan netværke og sparre med andre iværksættere, bloggere og influencers. Det koster kun din emailadresse at blive medlem.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.